10 Ocak – 16 Şubat 2019
Işık Üstüne Işık
Marlborough Madrid, Madrid
Küratör Enrique Juncosa
Sınır Duvarları Serisi 05
2018
Karışık Medya
285 x 110 x 80 cm
Tanrı göklerin ve yerin ışığıdır. Işığının örneği şuna benzer: içinde lamba bulunan bir oyuk… Lamba bir cam kap içindedir. O cam kap ise, incimsi bir gezegen gibidir. Yakıtı ne batıya ne de doğuya bağıntısı olmayan, zeytinyağı üreten bereketli bir ağaçtandır. Yağı, neredeyse ateş değmeden aydınlık verir. Işık üzerine ışıktır… Nûr Sûresi (24:35)
Işık üstüne Işık sanatçının plastik ve metal öğeleri bir arada kullandığı büyük kabartmalar şeklini alan melez çalışmalarını ve Zülkarneyn’in öyküsünü ve diğer mitosları anımsatan balık, küp, kafatası ve boynuz formundaki yeni seramik gruplarını içeriyor. Sergide ayrıca sanatçının kırkyamaları ve optik işleri sergileniyor.
Sergideki eserler de dahil olmak üzere sanatçının yapıtlarının büyük bir kısmı, kademeli renkler ve geometrik yapılar oluşturan çizgilerin ritmik tekrarıyla karakterize edilir. Çalışmaları edebi, mitolojik ve kutsal geleneklerden referanslar içerir. Yapıtları yeni fikirlerle geleneksel tekniklerin kombinasyonunda olduğu gibi karşıt fikirler ve paradokslar içerir, şimdiyi arkaik semboller üzerinden konuşarak, materyal düzenlemelerle tinsel düşünceleri önerir. Bütün bunlar, gizemli ve sembolik bir ışıkla kaplı bir alanda hacim ve derinliği gösterir.
Juncosa’ya göre sanatçının çalışmaları, biçimsel ve kromatik olarak zengin, soyutlama ve süslemenin daha yüksek bir gerçekliğe işaret eden metaforlar haline geldiği İslam sanatı geleneğinin açık bir dışavurumu. Metalik ve plastik küresel hacimleri birleştirdiği işlerindeki kara güneş ise, Tanrısallığın doğrudan deneyimini ifade eden bir Sufi kavramı olan siyah ışık ile ilişkili. Bazen trajik konularla ilgilense de işleri iyimserdir ve çalışmalarına ışık ve ışığın mecazi anlamları hakimdir. Ezoterik İslam geleneği olan Sufizm’e göre ışık, varlığın kendisiyle özdeşleştirilir ve evren, ışığa olan uzaklığa göre kademeli olarak azalan bir şekilde düzenlenmiş ilahi bir düzen olarak görülür. Juncosa’ya göre sanatçının eserleri ışığın bu metafizik görünümüne şekil verir.